mandag den 6. april 2009

Malapascua

Det er efterhånden nogle dage siden vi var i Malapascua men jeg smider det på bloggen alligevel.
Søndag sidste uge tog vi en bus til den nordlige ø Malapascua som selvfølgelig ligger for enden af Cebu øen vi bor på. Det var en behagelig tur på 3½ time og vi ankom før middag til en lille havn i Maya hvor en båd afgår hver time. Selvfølgelig var båden der ikke så vi skulle med de lokale fiskerbåde og de er mere en villige til at tage røven på os turister. Det skal siges at området ikke er præget af megen turisme så de lokale er sultne efter penge. Der gik heller ikke lang tid inden en fisker kom over og tilbød os en tur til øen for KUN 1300 pesos som var lige med 26 mennesker gange 50 pesos pr tur.

Da vi var de eneste turister på havnen skulle vi betale for hele båden da der ikke var andre der skulle over....... Vi havde dog hørt om denne strategi så jeg lagde ud med at vi ikke ville betale mere end 100 pesos pr voksen, at vi havde tid nok og at en betaling på 100 pesos stadig var at tage røven på mig og at han tjente penge. Han kom over et par gange hvor vi grinte af ham og tilbød ham de 100 og til sidst gav han op og sejlede os over.

Efter vi kom ombord på båden rendte der hurtigt 6 lokale ombord også som bare havde siddet og ventet på vi skulle afsted hehe så de kendte også til strategien med at snyde turister. Selve bådturen var fed og Victor var rigtigt i sit ES og synes at de hvide bølger og vandet var sjovt. Der var mange ting han prøvede at fortælle mig mht båden og havet men han mangler stadig en del sprog før jeg er helt med på hvad der er som er fedt haha.

Malapascua viste sig at være meget stille og det var som at have det hele for sig selv. Alle restauranter var halvtomme og det eneste liv der var, var fra de lokale. Vi lejede en bungalow 30 meter fra havet og nød stilheden og de venlige lokale.

Stedet er også hjemsted for Tresher Sharks så der gik ikke lang tid før vi havde booket et morgendyk hver. Dykkerturen startede kl 0500 så vi kunne være i havet lige efter solen var stået op og hvor tresher sharks kommer ud af deres huler og begynder søgen efter føde. Det var fedt at være på havet så tidligt og selve dykket var så nemt som det kunne være. neddykning langs ankertovet, ned på havbunden hvor vi lagde os forskellige strategiske steder.

Pludselig var der bevægelse bag os og jeg så siluetten af en tresher med den karakteristiske lange halefine men den forsvandt hurtigt igen. Herefter kom 2x2 Devil Rays cruisende ganske tæt på og det var fedt at se de store rokker flyve gennem vandet. Sigtbarheden var pga dårligt vejr med regn ikke den bedste men pludselig så vi tresher sharken foran os og den viste sig 3 gange. Desværre kom den ikke tæt på men jeg kunne tydeligt se den og det var en god oplevelse at se en lidt over 3 meter haj i sit element.

Vi tog hjem 1 dag tidligere end beregnet grundet dårligt vejr. Vi nåede dog at opleve den lille ø som tager 1½ time at gå rundt om og det var hyggeligt at se hvordan de lokale bor på en så lille en ø.