mandag den 13. april 2009

Sapak begivenheder














Mit arbejde har budt på rigtigt gode oplevelser den sidste tid og dagene er fløjet afsted synes jeg.
Den 31-03 havde de store drenge Graduation hvilket betød afslutningen på Sapak skolen og begyndelsen på College i en skole uden for Sapak Farm, dog i Compustela så de vil efter sommerferien komme tilbage og bo i Sapak. Der var i dagens anledning 7 graduates som var klædt i de hvide klæder og hvid professor hat. Jeg tog med en flok drenge op til en idrætshal hvor 500 graduates var samlet, og jeg var den eneste hvide i hele forsamlingen på ca 2500. Noget jeg har vænnet mit til her i lokalområdet hehe. Det var en fed dag for os alle og mine graduates var pavestolte over at de var de eneste med privat fotograf. Jeg fik billederne fremkaldt og gav dem til the graduates så de kan vise billeder til deres familie når de får sommerferie sidste uge af april.

De sidste dage har den stået på fejringen af påsken. Det er en meget vigtigt højtidelighed for katolikkerne hernede og alle tager det meget seriøst. Katka og jeg havde besluttet os for at holde påsken med mit arbejde istedet for at holde ferie og det har vi absolut ikke fortrudt.

Langfredag tog vi op til et sted der hedder Q-Park 6 km herfra i højlandet. Et frodigt, grønt og meget smukt sted med en masse religiøse statuer af engle, store kors, forskellige tavler af jesus lidelser og andre religiøse begivenheder. Alt sammen placeret på et bjerg hvor det er meningen af troende skal gå rundt til de forskellige steder og bede en bøn eller lign.

Det var dog hammervarmt og solen brændte nådesløst så de 300 trin op til jomfru maria statuen var lidt varme at forcere. Victor var også med men et godt lag solcreme og frivillige drenge til at bære ham så føler han sig endnu engang som en lille konge. Jo den dreng bliver maks forkælet af befolkningen hernede.

Påskesøndag var der lagt op til fest ude på Sapak Farm.

Dagen startede kl 10 hvor Father Non inviterede mig og et par franske frivillige, der er her i påsken, til at deltage i en barnedåb af en 10årig dreng fra Farmen. Intet problem i det tænkte jeg, idet jeg har været maks alt for meget i kirke hernede, så en gang fra eller til gør ikke noget.

Vi vidste dog ikke at vi skulle stå faddere til Marvin John haha så der stod jeg med stearinlys i hånden og lavede korsets tegn i panden på knægten mens han blev døbt. Det viste sig senere at vi heldigvis bare stod æres faddere så forpligtigelsen i oplæring af katolsk tro stod ikke ved magt hehe.

Marvin var dog mega glad for at jeg stod deroppe med ham, og for mig var det også en ære at kunne være der for ham nu hans forældre ikke var der.

Efter dåben malede vi kogte hønseæg med sprittuscher. Derefter gemte vi dem forskellige steder på farmen rundt omkring oppe i træerne, under kokosnøddeskaller, og.... ja overalt hvor der var et gemmested.

20 pesos pr æg var gevinsten samt 2x50 og 1x100 pesos æg. De ventede pænt i kirken mens vi gemte dem, men da begivenheden blev fløjtet igang spænede de afsted og sprang og klatrede som små aber for at finde æg. De var super glade allesammen.


Herfefter var der rigtig god frokost med festivas og efterfølgende underholdning. Drengene optrådte med sang og dans 1½ times tid. Der var rigeligt at grine af og en rigtigt god afslutning på påsken.

Jeg håber at i alle også har haft en god påske hjemme i Danmark med alt den gode mad som hører sig til. Personligt savner jeg rugbrød og grøntsager rigtigt meget, ja selv kartoffler står højt på listen. Jeg ved at i alle har spiste rigeligt af mad, drukket alt for meget øl og snaps og været sammen med familien her i påsken. For mig eget vedkommende har jeg spist meget ris, drukket vand i store mængder, men jeg vil nok aldrig glemme denne påske i 2009 ude på Sapak Farm. Jeg er nået rigtigt langt på de 2 måneder jeg har arbejdet og det er nu jeg høster tålmodigheden. Jeg er kommet til at betyde rigtigt meget for drengene og mine frustrationer omkring alle de pædagogiske forventninger jeg måtte droppe er glemt.



Det er dejligt at føle drengenes tillid, og jeg er oprigtigt glad for at jeg har vundet den. Vi får snakket meget omkring livet generelt og drengene får sat ord på en masse tanker og følelser de har omkring deres eget liv, fortid og fremtid. Oveni hatten har vi også en masse sjov og ballade, nu har jeg jo altid et par historier i ærmet, og godt kendt for at kunne snakke meget hehe. Drengenes engelsk har også forbedret sig og de "stumme" er nu også begyndt at snakke og forbedre deres sprogkundskaber.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar