mandag den 20. april 2009

Moalboal






Efter vores påskeferie hvor jeg arbejdede havde vi taget fri fra tirsdag til fredag og denne gang gik turen til Moalboal.

Moalboal er en halvø, ligger 2½ times kørsel fra Cebu city og er en fantastisk flot tur. Da vi først havde kørt langs kysten sydpå til Carcar drejede vi vestpå og turen gennem bjergene (eller højlandet) begyndte. Mange snoede veje med fantastiske udsigter over bjergene, palmeskovene og den frodige natur. Det var dejligt at se denne del af Cebuøen også og udsigten skuffede heller ikke da vi nåede ud til vestkysten. Dejligt azurblåt vand med hovedsagligt klipper istedet for strand. Ude i horisonten kunne vi se den store ø Negros tårne sig op med alle de bjerge der dominerer øen.

Vi havde booket os ind på et resort (Qou Vadis) som vi havde fået anbefalet af et par franske frivillige arbejdere der havde arbejdet med mig i påsken. Et rigtigt dejligt sted, med masser af grønt, flotte hytter, og en trappe helt ned til vandet.
Her er ingen strand men udsigten er fantastisk og det bedste af det hele var at house reef kun lå 100 meter fra kysten. Et perfekt sted at snorkle. Koraller i alverdens farver og mange mange fisk, samt havskildpadder er at se på dette rev. Eneste minus var at der om eftermiddagen var små brandmænd men ikke mere end en T-shirt kunne holde væk.

Til vores store overraskelse havde Katrine (dansk pædagogstuderende der også har sin udlandspraktik her i landet som jeg har) samt hendes forældre og familie fra DK også booket værelser på resortet så der var rigtigt dømt danskerhygge. De havde booket en dagstur som vi blev inviteret med på og det var noget af en tur.

Først gik turen med Jeepney op til en grotte hvor en lille kilde løb igennem. 6 km op i bjergene på en grus/klippe/sten vej og den tur var bestemt ikke for børn. Ikke langt fra grotten på vej op af en stejl vej begyndte bilen at glide tilbage pga for mange små sten som gjorde de små dæk ikke kunne få vejgreb. Det værste var at der også var en afgrund ude i venstre side på et par 100 meters dybde = kiste eller hospital så den oplevelse var bestemt ikke sjov. Co driveren af bilen løb desperat rundt bag bilen og forsøgte at smide store sten under dækkene for at bremse den. Ikke lige min kop the så jeg greb Victor under armen og sprang ud af bilen hehe. Katka og de andre kom hurtigt efter. Det viser sig så at chaufføren aldrig havde taget denne tur i en jeepney andet 1 gang før hvor de vendte om idet det var for farligt!!!!! Derefter fik vi ham til at stoppe de stejle steder og gik istedet hvilket virkede fint.
Grotten derimod var (næsten) det hele værd. Ca 60 meter dyb og med en kæmpe hvælving af et rum fyldt med flagermus blev oplyst af vores lygter. Gulvet var fyldt med flagermuslort så det var mest hygiejnisk at gå i vandet derinde. Der var mange drypsten og det var en flot oplevelse at være derinde.
Herefter gik turen væk fra de farlige grusveje, ud på dejlig asfaltvej og derefter sydpå til Kawasan Falls. Store flotte vandfald hvor vi kunne bade i det kolde vand. Turen op til vandfaldene tog 20 min på gåben langs en stor flod der løb ned gennem dalen. Vel ankommet til første vandfald, gik turen videre til det næste som lå længere oppe af bjerget. Der var hugget trin ud i klipperne så vi kunne komme videre op. Fald 2 var det hele værd og vi sprang hurtigt i baljen. Der var mulighed for at svømme bagved vandfaldet, sidde på klipperne og høre vandet bulre ned gennem luften. Turen tilbage bød på store ederkopper så det var godt at min kære bror ikke var med for så var dagen nok blevet endnu længere med diverse forklaringer omkring denne art hehe.

Torsdag ankom pigerne fra klassen også til Moalboal. Vi besluttede at blive til lørdag for at være lidt sammen med dem. Katka, Carina, Anne og jeg bookede en dykkertur der gik ud til en ø (pescador island) endnu et vægdyk men for mit vedkommende var det ikke mit bedste dyk. En finne der var i stykker, problemer med vægtløshed og strøm optog min koncentration for meget så det var lidt ærgeligt.
Ellers bød dykket på masser af fisk og koraller selvfølgelig men specielt en mega stime af sardiner var en fed oplevelse. Der var 100 tusinder af dem og når de kom tæt på var de som en massiv væg. Moræneål så vi også og de sjældne frogfish så vi. En mærkelig skabning som sidder på koraller og ligner en klump ingenting. Ved nærmere studie kan man se dens øjne og sjove klumper som er ben der holder sig fast. Svær at beskrive men sjov at opleve ;).
Sidste aften bød på masser af øller, hygge, grin og sjov sammen med pigerne og et australsk par vi mødte. En sjov aften og en god afslutning på turen.
Med dette sagt også en god mulighed for at afslutte denne omgang af fortællinger fra vores Filippinertur.
Så mangler jeg bare at væbne mig med tålmodighed og sætte mig op foran den alt for gamle og nedslidte pc her på resortet, og smide denne beretning på min blog gennem det ultra langsomme internet. Fuck jeg glæder mig til mit gode DK bredbånd derhjemme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar